آزمایش اریتروپویتین/erythropoietin
نوشته شده توسط : آزمایشگاه صبا بابل

آزمایش اریتروپویتین

اریتروپویتین هورمونی است که توسط کلیه‌ها تولید می‌شود و سرعت تولید گلبول‌‌های قرمز خون توسط مغز استخوان را افزایش می‌دهد.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه معلم)

سلول‌های کلیه که اریتروپویتین می‌سازند، به میزان پایین اکسیژن موجود در خون که از کلیه‌ها عبور می‌کند، حساس هستند. وقتی سطح اکسیژن خیلی پایین باشد این سلول‌ها اریتروپویتین را می‌سازند و آزاد می‌کنند. سطح پایین اکسیژن ممکن است نشان‌دهنده کمبود تعداد گلبول‌های قرمز خون (کم‌خونی) یا مولکول‌های هموگلوبین باشد که مسئولیت حمل اکسیژن در بدن را به عهده دارند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه SOS)
اریتروپویتین مغز استخوان را تحریک می‌کند تا گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند. نتیجه افزایش تعداد گلبول‌‌های قرمز خون، افزایش ظرفیت حمل اکسیژن خون خواهد بود.

EPO یا اریتروپویتین آزمایشی است که به منظور کمک به تشخیص بیماران دچار کم خونی و پلی سیتمی مورد استفاده قرار می گیرد. در بیمارانی که هموگلوبین آنان به علت نارسایی تولید در مغز استخوان (کم خونی فقر آهن) یا تخریب گلبول های قرمز (کم خونی همولیتیک) پایین می باشد، EPO افزایش نشان می دهد. در مقابل در بیماران کلیوی که دچار تخریب سلولهای دور توبولی شده اند یا افراد که هر دو کلیه اشان را برداشته اند (نفروکتومی دوطرفه) سطح EPO سقوط کرده و این بیماران مبتلا به کم خونی می شوند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه دی)

برای مشاهده جزییات این تست به سایت آزمایشگاه صبا مراجعه نمایید.





:: برچسب‌ها: آزمایش اریتروپویتین, erythropoietin, اریتروپویتین ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: