آزمایش آنتی‌بادی ضد‌هسته‌ای (ANA)
نوشته شده توسط : آزمایشگاه صبا بابل

آزمایش آنتی‌بادی ضد‌هسته‌ای Antinuclear Antibodies یا ANA ،آزمایش گروهی از آنتی‌بادی‌ها هستند. آنتی‌بادی‌هایی که توسط سیستم ایمنی فرد، وقتی در تشخیص ترکیبات خودی از غیر خودی دچار نقصان و اشکال باشد، ساخته می‌شوند. این آنتی‌بادی‌ها که با نام «اتو‌آنتی‌بادی» نام دارند، به سلول‌های سالمِ خودی حمله‌ور میشوند.و همچنین موجب بروز علائم و نشانه‌هایی از قبیل التهاب بافت‌ها و ارگان‌ها، درد مفاصل، دردهای عضلانی و خستگی می‌شوند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه ایرانیان)

آزمایش آنتی‌بادی ضد‌هسته‌ای متداول‌ترین و حساس‌ترین روش برای تشخیص و غربالگری لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) است. همچنین این آزمایش ممکن است در سایر بیماریهای اُتوایمیون مانند آرتریت‌روماتوئید، اسکلرودرما، سندرم شوگرن، بیماری‌های بافت همبند (MCTD)، سندرم شارپ، پلی‌میوزیت، درماتومیوزیت، هپاتیت‌اُتوایمیون و کولیت اولسراتیو مثبت باشد.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بانک ملت)

این آزمایش موجب اسکرینینگ وجود و یا عدم‌ وجود آنتی‌بادی بر علیه آنتی‌ژن‌های محلول هسته سلول‌ها می‌شود. بخصوص در تشخیص SLE (لوپوس اریتماتوی سیستمیک) کاربرد دارد. وجود هر نوع آنتی‌بادی بر علیه آنتی‌ژن‌های محلول هسته‌ای این آزمایش را مثبت می‌کند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه رازی)

در این آزمایش انواع مختلفی از سلول‌ها همانند HEP-2 (Human Epitheloma Cell) و یا سلول‌های BHK (Baby Hamster Kidney Cell) به عنوان منبع آنتی‌ژن‌های محلول هسته‌ای در سطح یک اسلاید مخصوص کوت (coat) می‌شود. پس از افزودن سرم بیمار، اگر آنتی‌بادی ضد هسته‌ای در سرم باشد این آنتی‌بادی‌ها به آنتی‌ژن سطح لام متصل میشوند و کمپلکس آنتی‌ژن-آنتی‌بادی ایجاد می‌شود.

برای دیدن جزییات کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: آزمایش آنتی‌بادی ضد‌هسته‌ای, ANA, آنتی‌بادی ضد‌هسته‌ای ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: