علت بالا و پایین بودن گلبول سفید خون
نوشته شده توسط : آزمایشگاه صبا بابل

شمارش گلبول های سفید خون

گلبول‌ سفید خون از اجزای حیاتی خون هستند. نقش این سلول‌ها در مبارزه با عفونت بسیار مهم بوده و همچنین برای سلامت و تندرستی انسان ضروری می‌باشند. بالا بودن گلبول سفید خون ممکن است نشانۀ این باشد که دستگاه ایمنی بدن در حال مبارزه با عفونت است. بالا بودن گلبول سفید خون همچنین می‌تواند نشانگر استرس جسمانی یا عاطفی باشد. افرادی که به انواع خاصی از سرطان خون مبتلا هستند نیز ممکن است گلبول سفید بالایی داشته باشند.

پایین بودن گلبول سفید خون می‌تواند نشانۀ صدمه دیدن یا شرایطی باشد که در آن سلول‌ها با سرعت بالا و قبل از ساخته شدن نابود می‌شوند، یا اینکه بدن مقدار بسیار کمی از آن‌ها را تولید می‌کند.(آزمایشگاه خانم دکتر گیلکی)

گلبول‌های سفید حدود ۱ درصد از تمام سلول‌های خون را تشکیل می‌دهند و برای تنظیم عملکرد دستگاه ایمنی ضروری می‌باشند. گلبول سفید خون با نام گویچه سفید خون نیز شناخته می‌شود.

مغز استخوان به‌طور مداوم در حال تولید گلبول‌های سفید خون است. این گلبول‌ها در خون و دستگاه‌های لنفی بدن ذخیره می‌شوند و بدن برای مبارزه با عفونت یا بیماری از آن‌ها استفاده می‌کند.(آزمایشگاه در میدان کشوری)

انواع گلبول سفید​

نقش گلبول های سفید در مبارزه با عفونت بسیار مهم بوده و همچنین برای سلامت و تندرستی انسان ضروری می‌باشند.


انواع گلبول سفید​

خون حاوی چندین نوع گلبول سفید است که هرکدام عملکردهای مختلفی دارند.(آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا بابل)
بدن اغلب انسان‌ها روزانه حدود صد میلیارد گلبول سفید خون تولید می‌کند.
در حالت عادی در هر میکرولیتر خون بین ۴۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ گلبول سفید وجود دارد که البته این میزان می‌تواند در نژادهای مختلف متفاوت باشد.

انواع گلبول‌های سفید خون و عملکرد آن‌ها:​

لنفوسیت‌‌‌ها: این نوع از گلبول سفید برای تولید پادتن‌ها حیاتی است. پادتن‌ها به بدن کمک می‌کنند تا از خود در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر تهدیدها محافظت کند.​
نوتروفیل‌ها: گلبول‌های سفید قدرتمندی که باکتری‌ها و قارچ‌ها را نابود می‌کنند.​
بازوفیل‌ها: این گلبول‌های سفید از طریق ترشح مواد شیمیایی در جریان خون، بدن را از حضور عفونت‌ها آگاه می‌کنند. بازوفیل‌ها عمدتاً در مبارزه با حساسیت‌ها نقش دارند.​
ائوزینوفیل‌ها: این سلول‌های خون مسئولیت نابود کردن انگل‌ها و سلول‌های سرطانی را برعهده داشته و همچنین بخشی از واکنش آلرژیک بدن هستند.​
مونوسیت‌ها: این گلبول‌ها به جرم‌ها یا باکتری‌هایی که وارد بدن شده‌اند حمله کرده و آن‌ها را تجزیه می‌کنند.​
در صورت نیاز، مونوسیت‌ها به سایر اندام‌های بدن نظیر طحال، کبد، ریه و مغز استخوان می‌روند و در آنجا به سلولی به نام درشت‌خوار تغییر شکل می‌دهند.
سلول درشت‌خوار عملکردهای فراوانی در بدن دارد، ازجمله خارج کردن بافت‌های مُرده یا آسیب‌دیده از بدن، نابود کردن سلول‌های سرطانی و تنظیم کردن دستگاه ایمنی.

انواع گلبول های سفید خون

ارزش لکوسیت‌ها معمولاً در طول روز در نوسان است. دلایل مختلفی باعث تولید خیلی زیاد یا خیلی کم لکوسیت‌ها می‌شود.

چه دلایلی باعث تغییر سطح گلبول سفید خون می‌شود؟

ارزش لکوسیت‌ها معمولاً در طول روز در نوسان است. دلایل مختلفی باعث تولید خیلی زیاد یا خیلی کم لکوسیت‌ها می‌شود، از جمله:​

 

عفونت‌ها​
التهاب​
صدمات​
آرتروز​
پاسخ به دارو​
استرس عاطفی​
استرس فیزیکی​
سیگار کشیدن​
برداشتن طحال​
آلرژی​
سیاه‌سرفه​
سرطان خون​
عفونت انگلی​
برخی از بیماری‌های پوستی​
لنفوم​
بیماری‌های خودایمنی​
سرطان استخوان​
فشار بیش از حد فیزیکی​
بارداری​
تولد​

علائم بالا یا پایین بودن مقدار WBC چیست؟​

علائم تعداد کم گلبول‌های سفید و مقدار خطرناک WBC در خون عبارت است از:​

تب​
لرز​
بدن‌درد​
سردرد​
مقدار بالای WBC در خون معمولا علائم خاصی ندارد.

علت بالا بودن WBC در آزمایش خون چیست؟​

درصورت بالا بودن سطح WBC در آزمایش خون یکی از موارد زیر محتمل است:

مصرف داروهایی همچون اپی نفرین و کورتیکواستروئیدها​
غلظت خون بالا​
بروز نقص سیستم ایمنی یا بیماری خود ایمنی​
عفونت در بدن​
اختلال میلوفیبروزیس و یا ایجاد نقص عملکرد در مغز استخوان​
آرتریت روماتوئید​
بروز سرطان در انواع متفاوت همچون لوسمی لنفوسیتیک مزمن​
فعالیت بدنی بالا​
بروز آلرژی​
بارداری​
بروز سیاه سرفه یا سل​
التهاب​
مصرف دخانیات​

WBC پایین نشانه چیست؟​

پایین بودن WBC در آزمایش خون که به آن لکوپنی هم می‌گویند، می‌تواند نشان‌دهنده شرایط زیر باشد:​
آسیب مغز استخوان که بر اثر عفونت، بیماری یا درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی ایجاد می‌شود​.

سرطان​
اختلالات خودایمنی مانند لوپوس​
ایدز​

چگونه تعداد بالای سلول های سفید را درمان کنیم؟​

افزایش تعداد گلبول های سفید ناشی از عفونت مانند اکثر عفونت های ویروسی به خودی خود برطرف می شوند. هیچ مداخله پزشکی جدا از برخی تغییرات سبک زندگی (مانند استراحت یا نوشیدن چای گرم برای تسکین گلودرد) برای این وضعیت مورد نیاز نیست.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است راه هایی را برای تسکین علائم بیماری زمینه ای که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید می شود، پیشنهاد دهد. این درمان ها، عبارتند از:

آنتی هیستامین برای کاهش علائم آلرژی​
داروهای گشادکننده برونش برای درمان و پیشگیری از علائم آسم یا COPD​
اصلاحات رژیم غذایی برای کمک به کاهش اثرات شرایط التهابی دستگاه گوارش​
تیلنول (استامینوفن) یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs، مانند ادویل ایبوپروفن یا آلو ناپروکسن سدیم) برای کاهش تب، درد یا تورم​
این درمان ها ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید، اما از طرفی هم احتمال دارد تعداد گلبول های سفید خون شما را کاهش ندهند.

 

درمان های دیگری که ممکن است برای رفع بیماری زمینه ای مورد نیاز باشد، عبارتند از:​

شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان خون​
پیوند مغز استخوان برای برخی از انواع سرطان خون​
استروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای بیماری های خود ایمنی یا اختلالات التهابی​
آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها برای درمان عفونتی که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید می شود.​

برخی از شرایط، مانند بیماری‌های خود ایمنی، آرتریت روماتوئید و لوپوس یا بیماری التهابی روده (IBD، از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو)، ممکن است نیاز به درمان مداوم داشته باشند.​

آیا آزمایش هایی برای تشخیص علت افزایش تعداد WBC وجود دارد؟​

تعداد بالای گلبول های سفید در یک آزمایش خون به نام شمارش کامل خون (CBC) مشخص می شود. این آزمایش، گزارشی از تعداد گلبول های سفید و گلبول های قرمز و همچنین انواع هر گلبول سفید و درصد آنها را ارائه می دهد.
طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، تعداد طبیعی گلبول‌های سفید خون ۴۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ WBC در هر میکرولیتر (۴.۵ تا ۱۱.۰ × ۱۰۹ L) است.
علاوه بر CBC، ممکن است یک معاینه میکروسکوپی از نمونه خون برای شما تجویز شود (اسمیر خون محیطی)، که می تواند تعیین کند که آیا اندازه یا شکل سلول ها غیر طبیعی است یا خیر.

برخی از بیماری ها، مانند بیماری های خودایمنی، می توانند با مقادیر بیش از حد نوتروفیل های منحط، که نوتروفیل ها (نوعی از گلبول های سفید خون) در حال مرگ هستند، مرتبط باشند. و برخی از انواع سرطان می توانند باعث ایجاد گلبول های سفید اضافی شوند که ظاهر میکروسکوپی غیرعادی دارند.

تغییر سطح گلبول سفید خون

بدن اغلب انسان‌ها روزانه حدود صد میلیارد گلبول سفید خون تولید می‌کند.

افزایش گلبول سفید خون در بارداری​

در طول بارداری، تعداد گلبول‌های سفید در مادران باردار افزایش می‌یابد. به طور عمده در هفته سی و هشتم بارداری، گلبول‌های سفید خون بسیار بالاتر از محدوده طبیعی هستند. در نتیجه، زنان باردار متوجه پوسته‌های سفید در ادرار می‌شوند – به‌ویژه در ادرار صبح. پزشکان در مورد ادرار پوسته‌پوسته صحبت می‌کنند. معمولاً تغییر تعداد گلبول‌های سفید نشان‌دهنده التهاب در بدن است. همچنین احتمال اختلال در عملکرد کلیه وجود دارد.

 

اگر در دوران بارداری میزان لکوسیت در ادرار زیاد باشد، جای نگرانی نیست. در عوض، لکوسیتوز موقت نشان‌دهنده بارداری در حال پیشرفت است. برای محافظت از نوزاد متولد نشده در برابر عوامل بیماری‌زا، ارگانیسم مادر گلبول‌های سفید بیشتری تولید می‌کند. به دلیل تولید بیش از حد، بدن گلبول‌های سفید خون را از طریق کلیه‌ها تجزیه می‌کند. زنان مبتلا نقاط سفیدی را در ادرار خود می‌بینند که با هم ترکیب می‌شوند و پوسته‌های کوچکی را تشکیل می‌دهند. در دوران بارداری، افزایش گلبول‌های سفید خون پاسخی طبیعی برای محافظت از جنین در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها است.

wbc

در طول بارداری، تعداد گلبول‌های سفید در مادران باردار افزایش می‌یابد.

چرا تعداد گلبول‌های سفید در دوران بارداری افزایش می‌یابد؟​

برخی از عوارض مرتبط با بارداری در ماه‌های هشتم و نهم بارداری رخ می‌دهد. این شامل تغییر تعداد لکوسیت‌ها می‌شود که به‌عنوان یک افزایش فیزیولوژیکی، تاریخ زایمان قریب‌الوقوع را نشان می‌دهد. لکوسیتوز در ابتدای بارداری شروع می‌شود، زیرا بدن مادر سیستم ایمنی بدن خود را تقویت می‌کند. در چند هفته اول، لکوسیت‌ها درست بالاتر از حد طبیعی هستند. تاکنون هیچ علامت قابل‌مشاهده‌ای برای افزایش گلبول‌های سفید وجود ندارد.

تنها با تولید بیش از حد لکوسیت‌ها، افزایش دفع آن اتفاق می‌افتد. مادر از طریق تشکیل گلبول‌های سفید خون، از ایمنی کودک متولد نشده محافظت می‌کند. پس از رشد کامل، جنین قادر است به طور مستقل گلبول‌های سفید خون را تشکیل دهد. به همین دلیل، برخی از لکوسیت‌های مادر غیرقابل‌استفاده هستند. ارگانیسم به‌راحتی این را از طریق ادرار دفع می‌کند.

کودک توانایی تولید مستقل گلبول‌های سفید خون را در ماه هفتم بارداری دریافت می‌کند؛ بنابراین، در این دوره، مادران آینده افزایش قابل‌توجهی در سطح لکوسیت‌ها را تشخیص می‌دهند. از آن ماه تا زمان زایمان، گلبول‌های سفید خون در ادرار ظاهر می‌شوند.

بازنشر از سایت آزمایشگاه صبا





:: برچسب‌ها: wbc, افزایش گلبول سفید خون, کاهش گلبول سفید خون, گلبول سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: