آزمایش ویدال / Widal
نوشته شده توسط : آزمایشگاه صبا بابل

آزمایش ویدال

حصبه یک بیماری واگیردار عفونی است که می‌تواند کشنده باشد. برای تشخیص این بیماری از آزمایش Widal ( تست ویدال) استفاده خواهد شد. عامل آن نوعی باکتری است که از طریق غذا و نوشیدنی‌های آلوده منتقل می‌شود.این بیماری با نام تیفوئید یا تب تیفوئیدی نیز شناخته شده است. تب بالا، یبوست، دردهای شکمی، احساس ضعف، حالت تهوع خفیف، بی‌اشتهایی و سردرد و حتی استخوان درد از علائم حصبه هستند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه کارکنان دولت در بابل)
آزمایش ویدال برای اولین بار در سال ۱۸۹۶ توسط ویدال دانشمند فرانسوی مطرح شد. اساس این آزمایش آلگوتیناسیون است بدین معنی که انتی بادیهای تولیدی در بدن علیه سمونلا که معمولا مدتی پس از شروع بیماری بوجود می ایند قادرند با باکتری مربوط به آنتی ژن های مربوط به ان ترکیب شوند و ایجاد الگوتیناسیون نمایند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی در بابل) البته در آزمایش کلاسیک ویدال خود میکروب سالمونلا بهعوان انتی ژن بکارمی رفت وبعد بر اثر مطالعات فایکس (Fellix ) و دیگر انتی ژن های مختلف سالمونلا کشف شد. و اکنون به نسبت ویدال از این انتی ژن ها استفاده میشود .

آزمایش ویدال با نام انگلیسی Widal آزمایشی است که برای تشخیص بیماری حصبه ( تیفوئید یا تب تیفوئیدی) یا همان بیماری تب روده و بیماری شبه حصبه انجام می‌شود. البته پزشکان با تجویز این آزمایش به‌راحتی نمی‌توانند پی ببرند که آیا فرد به بیماری حصبه مبتلا است یا خیر؟ بیماری حصبه یک بیماری مرگبار است که عفونت آن توسط باکتری‌های باسیل گونه سالمونلا متعلق به باسیل‌های روده‌ای یا Enteric Bacilli ایجاد می‌شود. عامل بیماری معمولا از طریق غذا و نوشیدنی‌های آلوده به مدفوع حاوی این باکتری، منتقل می‌شود.

برای دیدن جزییات بیشتر به سایت آزمایشگاه صبا سر بزنید.





:: برچسب‌ها: آزمایش ویدال , حصبه , Widal , آزمایش ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: