سویه جدید کرونا (سویه‌های BA4 و BA5) از راه رسید.
نوشته شده توسط : آزمایشگاه صبا بابل

سویه جدید کرونا

در آخرین اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری کرونا، آمارهای متوسط کشورها خبر از افزایش ۱۸ درصدی ابتلا می‌دهد؛ یعنی کرونا در همه جهان با چند هفته فاصله در حال اوج‌گیری است. علت این اوج‌گیری هم گسترش سویه‌های BA4 و BA5 عنوان شد. چراکه این سویه‌ها فرار از ایمنی دارند. چه ایمنی از ابتلای طبیعی و چه ایمنی ناشی از واکسن. وجود نوعی گریز از واکسن و گریز از سیستم ایمنی باعث می‌شود احتمال ابتلا بیشتر شود.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه ایثارگران)

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برخی کشورها، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از خیز دوباره بیماری کرونا در ایران خبر داد و گفت: «در چند روز اخیر موارد ابتلا به کرونا و بستری‌های ناشی از این بیماری در کشور افزایشی شده است.» به گفته این مقام وزارت بهداشت، بیشتر مبتلایان جدید با علائمی مانند تب، سرفه، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با صداوسیما تصریح کرد: «پیش از این، زیرسویه‌های BA1 و BA2 اومیکرون در کشور شایع بود و در حال حاضر زیرسویه BA5 نیز به آن‌ها اضافه شده است.»

توالی‌های جدید کرونا

این روزها سویه‌های BA4 و BA5 دارد برایمان بسیار مشکل‌ساز می‌شود.

منتظر توالی‌های جدید کرونا هستیم

کرونای این روزهای ایران، از نوع اُمیکرون است. اما نه اُمیکرونی که اسفندماه آخرین موج همه‌گیری را به راه انداخت. «یک ماه پیش، وقتی که شرایط بسیار عالی بود و کرونا فروکش کرده بود، به طور مکرر توصیه میشد که برای باز کردن اجتماع زود است و باید دست‌کم سه، چهار هفته به جامعه وقت بدهیم تا واکنشش را ببینیم. نظر همیشگی کمیته علمی ستاد کرونا این بوده که رعایت مسائل بهداشتی همچنان باید جدی گرفته شود.» مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با این توضیحات به «شهروند» می‌گوید: «این روزها سویه‌های BA4 و BA5 دارد برایمان بسیار مشکل‌ساز می‌شود.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه کوثر)

اکثر کشورهای غربی،استرالیا و بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی گزارش‌های ابتلای بسیار بالایی از این دو سویه می‌دهند و این سویه زیرشاخه دیگری از اُمیکرون است و هنوز تغییر رفتار محسوسی نسبت به اُمیکرون‌های اولیه نداشته است که بافت ریه را تحت تاثیر جدی قرار دهد.»

سردرد، گلودرد، سرفه‌های خشک و درد قفسه سینه همان علائم مرسوم کروناست. که در روزهای تابستان در بعضی موارد اسهال و استفراغ هم به آن اضافه شد و حال عمومی بیمار را وخیم‌تر می‌کند. مختاری می‌گوید BA4 در حال حاضر در ایران دیده شد.ولی ما منتظر توالی‌هایی جدید هستیم تا ببینیم سویه‌های BA4 و BA5 در ایران هم غالب می‌شود یا خیر.

BA4 و BA5 می‌توانند بخش‌های تحتانی ریه را درگیر کنند​

از نظر علائم بالینی، رمضانی معتقد است سویه‌های BA4 و BA5 نسبت به اُمیکرون اولیه کمی شدیدتر هستند. «در اُمیکرون بیشتر شاهد علائمی شبیه به سرماخوردگی بودیم که دو، سه روزه خوب می‌شد، اما BA4 و BA5 جدی‌تر است. در موارد ابتلای این روزها تب بیشتر است، گلودرد و اختلال در حس بویایی و چشایی هم هست. به علاوه این سویه‌ها جهش‌هایی دارند که باعث می‌شود تطابق ویروس با دستگاه تنفس تحتانی بیشتر باشد، بنابراین می‌تواند بیشتر باعث درگیری ریه شود و همین ممکن است بیماری را جدی‌تر کند. با این حال، به نظر نمی‌آید این پیک مثل پیک‌های سابق وسیع و شدید باشد، البته به شرط اینکه مردم همکاری و واکسیناسیون‌شان را کامل کنند.»

سویه‌های BA4 و BA5

سویه‌های BA4 و BA5 نسبت به اُمیکرون اولیه کمی شدیدتر هستند.


همه مردم امسال یک دوز واکسن کرونا بزنند​(آزمایشگاه طرف قرارداد با بانک سپه)

BA4 و BA5 به مراتب از اُمیکرون تهاجمی‌تر هستند و می‌توانند موارد بستری را در کشور بالا ببرند. توصیه میشود همه افراد جامعه در سال ۱۴۰۱ یک دوز واکسن برنند.«کسانی که دو دوز زده‌اند، حتما دوز بوستر را بزنند و افراد مسن و بیماران خاص حتما برای دوز چهارم اقدام کنند. کسانی که ۶ ماه از آخرین دوز واکسن‌شان گذشته، تزریق واکسن را جدی بگیرند تا دوباره قبل از شروع بیماری‌های فصلی بتوانیم ایمنی جمعی جامعه را تا حد مناسبی افزایش دهیم.»

بازنشر از سایت آزمایشگاه صبا





:: برچسب‌ها: سویه جدید کرونا, زیرسویه های جدید, جدیدتر از اومیکرون ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: